|
Тема «Christmas»
Класс: 4б
Тема «Christmas»
Цель: коммуникативно — речевое развитие учащихся через сообщение знаний о традициях празднования Рождества в Великобритании.
Задачи:
- развивать произносительные навыки диалогической речи, навыки аудирования и чтения с полным пониманием и письма.
- познакомить с традициями празднования Рождества в Великобритании.
- развивать языковые догадки и воображения, творческое мышление, память.
- развивать навыки работы с текстом, умение выделять основную информацию из прослушанного и прочитанного об основных рождественских традициях в Великобритании.
- повышать интерес к изучению английского языка, воспитывать культуру языкового общения, уважительного отношения друг к другу, умение внимательно слушать собеседника.
Оборудование: презентация, мультимедиа, рабочие листы, шары для рефлексии, песня.
Ход урока:
1. Организационный момент.
Hello, boys and girls.
I’m glad to see you.
Sit down, please.
2. Создание мотивации.
We start our lesson, which is connected with English holidays and traditions. I hope you’ll enjoy our English lesson and be friendly to each other. I wish you a good luck! Let’s start.
– Do you know what does the word “holiday” mean? ( Holiday – это праздник.)
– Do you like holidays? (Yes, we do.)
– What English holidays do you know? When are they celebrated? – It is... It is celebrated on the … of…
– Thank you. And this is the name of our holiday. Let’s guess what is it? (на доске буквы, из которых учащиеся составляют название праздника)
– Right! Today we’ll speak about Christmas.
3. Развитие логической догадки.
Look at the pictures. There are a lot of symbols, things and words, which are connected with our holiday. What are they? (Учащиеся, глядя на картинки называют символы праздника - Santa Claus, the elves, a reindeer, a sleigh.)
4. Активизация лексических единиц.
There are some missing letters in the words. Fill in the gaps and then read and translate the words: winter, hymn, lights, turkey, pudding, stockings, cards).
На слайде поочередно появляются символы Рождества, учащиеся повторяют слова за учителем, переводят их (снег, зима, звезда, ель, подарки, открытка, гимн, сани, эльф, огни, Санта Клаус, северный олень, индейка, пудинг, чулки на камине).
Учащиеся вставляют пропущенные буквы в словах (зима, гимн, огни, индейка, пудинг, чулки на камине, открытка).
5.Тренировка грамматических навыков.
– Well done! You know, yesterday I received a letter from London. The English girl asked Santa Claus for the present she would like to get on Christmas Eve, but she had made some mistakes and missed the verb “to be”. Let’s help her to correct them.
– Tell me, please, what present would Betty like to get on Christmas?
– Right you are! Look, what a beautiful puppy Santa Clause prepared for Betty!
– Учащиеся вспоминают правило употребления глагола “to be” и вставляют нужную форму в пропуски в письме:
“Dear Santa!
I am very glad about presents you gave me last year. Thanks a lot. You see, I am good at studying and my parents are proud of my success. Soon it will be Christmas, my favourite holiday, and I would like you to give me a small fluffy puppy as a present! I will be very careful for it.
Lots of love.
Betty”.
– It is a fluffy puppy.
6.Физкультминутка»
- Now? I want you to relax. Listen to me and try to repeat after me.
This is my right hand,
I’ll raise it up high (Raise the right hand)
This is my left hand,
I’ll touch the sky. (Raise the left hand)
Right hand, (Show the right palm)
Left hand, (Show the left palm)
Roll them around. (Roll hands around)
Left hand, (Show the left palm)
Right hand, (Show the right palm)
Turn around, turn around.
7.Активизация навыков аудирования.
– What do we know about Christmas? What are Christmas traditions? Listen to the Christmas guide and then answer his questions, please:
Who gives the city of London a Christmas tree every year?
Where does the Christmas tree stand?
What do English people do before Christmas?
What is the traditional Christmas dinner?
What do people put into the pudding?
What does it mean if you find a button or a ring in your piece of pudding?
When does the celebration of Christmas start?
What do children do on the Christmas Eve?
What is Boxing day? What do people usually do on that day?
Учащиеся прослушивают аудиозапись о Рождестве и рождественских традициях, и после прослушивания отвечают на вопросы по прослушанному материалу:
– The people of Norway give a Christmas tree to the city of London.
– It stands in Trafalgar Square.
– Most families decorate their houses with a Christmas tree, buy presents and write Christmas cards.
– The traditional Christmas dinner is roast turkey with vegetables and Christmas pudding.
– They put 5-penny pieces in pudding and sometimes a button or a ring.
– If you find a button in your piece of pudding you will be rich, a ring — marriage.
– The celebration of Christmas starts on the 24th of December.
– Children hang stockings at the end of their beds.
– This day people usually give and receive presents. This is time to visit friends and relatives or to sit at home and watch football.
8.Активизация орфографических навыков.
– Now we know a lot about Christmas. But Christmas in Britain is different from our Christmas. I want you to fill in the table.
Учащиеся заполняют вместе с учителем сравнительную таблицу (карточки).
Country
The UK
Russia
Traditions
Decorations
Food
Date of X-mas
Type of Weather
Таблица (заранее приготовленная) заполняется учителем на доске.
9.Реализация творческого проекта «Рождественская открытка».
– We have found out a lot about Christmas. It’s all very interesting. Now it’s time to write Christmas cards. Look at them. Let’s remember what can you write on the cards. You have to write a few words to your friends or to our guests.
Учащиеся подписывают приготовленные заранее рождественские открытки, используя фразы пожелания, отображенные на доске:
“Wish best wishes for Christmas and the New Year!”
“Wishing you every success for the New Year!”
“Wishing you a Christmas filled with love and friendship!”
– And now let’s sing a song about Christmas, “Jingle Bells”.
Учащиеся поют песню “Jingle Bells”.
10.Итог урока.
– So, it’s time to finish our journey to Christmas. You have learnt some interesting facts about Christmas. Did you enjoy our lesson? There are the faces of Santa Clause on your tables. If you like our lesson, me happy Santa Clause. If you don’t like our lesson, show me sad Santa Clause.
– Thank you for your work! Our lesson is over. Good luck and Merry Christmas! |
|
|